کد مطلب:712
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
آيا مسأله نصب امام بوسيله خداوند، منافي آزادي بشر نيست؟
حكومتهاي استبدادي، ظالمانهترين شيوهاي است كه بشر به خاطر دارد.رژيم استبداد و خودكامگي، جانكاهترين راه و رسمي است كه از دوران قديم دامنگير اجتماعات بزرگ و كوچك بشر بوده و در طول تاريخ زندگي بشر، به صورت و چهرههاي گوناگون (از استبداد كدخداي ده و خان قبيله گرفته، تا سلطة مطلقة حاكم ستمگري كه بر پهنهاي از زمين و ملتي وسيع، خودسرانه، حكومت ميكرد) خود نمايي كرده است.
در استبدادهاي بزرگ، مردي از طريق كودتا و شورش داخلي، حاكم قبلي را كنار ميزند، و خود جاي آن مينشيند، و يا از راه غلبه و در پوشش قدرت نظامي خارجي بر اجتماعي مسلط ميگردد، و پايه گذار حكومتي ميشود كه در آن جز رأي شخص حاكم، عامل ديگري نميتواند نقش مؤثري داشته باشد. و در تعيين حاكم بعدي جز تصميم وي، عامل ديگري در كار نخواهد بود.
نظرية شيعه درباره جانشيني پيامبر، از اين شيوه حكومتها فرسنگها فاصله دارد. هدف شيعه از انتصابي بودن مقام امامت اين است كه از جانب خداوند، كه به حكم خالق و آفريدگار بودن بر همه مردم حقّ اولويت و حاكميت دارد، لايقترين و شايستهترين فرد، كه از انواع بديها و زشتيهاي جسمي و روحي و آلودگيها و لغزشها پيراسته است و سر تا پا گوش به فرمان الهي است، به عنوان رهبر و پيشواي مسلمانان پس از پيامبر تعيين شود.
ناگفته پيداست يك چنين فرد پس از انتخاب، از هر گونه خودكامگي و خود رأيي دور بوده و جامعه را صرفاً بر اساس همان قوانيني كه پيامبر آورده و همه مردم از جان و دل پذيرفتهاند، اداره و رهبري ميكند.
از آنجا كه خداوند به حكم آفرينش و به طور طبيعي بر همة ما حقّ حكومت دارد، و همة امّت قوانين او را از جان و دل پذيرفتهاند، و مضافاً بر اين شخص امام نيز بر اساس همان قوانين حكومت كرده و به واسطة داشتن قوة عصمت، از تعدّي و تجاوزهاي عمدي و سهوي مصوي ميباشد، يك چنين حكومت، معقولترين حكومتي است كه ميتوان تصور كرد. در اين نوع حكومت، طبعاً اقليت و اكثريت (و احياناً «ديكتاتوري اكثريت» ) متصور نبوده و جز تأمين رضايت خالق و مصلحت خلق (نه تحميل اراده شخصي يا جلب رضايت افرادي كه او را به كرسي حكومت نشانيدهاند) هدف ديگر وجود ندارد.
اين حكومت آسماني كه در آن فاتحه همه نوع خودسريها و خودخواهيها خوانده شده است كجا؟ و حكومتهاي ظالمانه و استبدادي كجا؟! اين دو آن چنان از هم فاصله دارند كه بزحمت ميتوان قدر مشتركي ميان آنها تصور كرد.
: آية الله جعفر سبحاني
رهبري امّت
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.